Kam zajít na operu z Metropolitní scény NY v podání těch nejlepších ?

Napsal Senior (») v neděli 16. 12. 2018 v kategorii OTÁZKY, přečteno: 771×

Kam zajít na operu z Metropolitní scény NY v podání těch nejlepších ?  

            Přece do kina ! 

Živě vám ji tam přenesou za 450 Kč !

Můj první zážitek s operou je dobrý, přestože se Špatnou - Traviata v mém překladu znamená zkažená, špatná.  Tentokrát byla i prokletá!

Dirigent Yanick Nézet-Séguin se s úsměvem uklonil publiku, otočil k orchestru, z pultu zvedl hůlku a gesto zopakoval. Ta mu ale z ruky vypadla kamsi dolů mezi houslisty! Buď se pádem nějak poškodila či šlo o pověru, jisté zůstává, že pak řídil celé dílo jen měkkými pohyby prázdných rukou!

Ztvárnění Violety v podání sopranistky Diany Damrau srovnávám se špičkovým výkonem vrcholového sportovce. Zejména proto, že celou operu odzpívala jen se dvěma dalšími sólisty, kteří na scéně pobyli oproti ní zlomek času. Ona navíc měla pěkné šaty s dekoltem. Ve druhém jednání jí z jeho středu začal vyčnívat cípek něčeho, snad látky uvolněné z rubové strany. Jednou ho zkusila zastrčit, ale s nevalným výsledkem. Zřejmě rychle pochopila, že další pokusy by nedopadly lépe a tak si dále nevšímala předmětu, zabírajícího mezi ňadry stále větší plochu a jen naplno zpívala a hrála. Hrdinka. Těžké šaty bez ramínek jí nepatrně sjely o pár centimetrů níž, protože se odtrhly od na těle přilepeného „suchého zipu“, který je přidržoval. Ten pak přitahoval moje oči až do konce jednání. Vypadal jako nekončící vložka. Nechutně rušil prožitek z dramatického děje. V jedné z posledních árií si po nadechnutí sáhla na hrdlo a jemně odkašlala, což s rolí těžce nemocné nemělo souvislost. Prach z hlasivek v předchozí scéně splachovala sklenicí vody, ta ale v dané chvíli na dosah nebyla.

Parádní děkovačkou prošla jako šmudla v našedlé zmačkané neforemné noční košili, protože již nechvalně zmiňovaný dekolt opět zahrál hlavní roli. V závěru, kdy rukou s bílým zakrváceným kapesníčkem často tišila bolestný tlukot srdce, tento zanechal ve výstřihu červené stopy jako od rozmazaného razítka!

Právě pro tyto neplánované momenty mám ze živého přenosu navždy originální zážitek!

Marně jsme si dělali naděje, že zažijeme něco umocněného či trochu podobného jako Pretty Woman! Pokud není tento krátký part přednesen stejně naléhavě, jako ve filmu, vaše duše do konce představení  čeká a čeká, že se budou právě tyto tóny někde na závěr ještě opakovat .. Marně. Pěvkyně je tišší a tišší.

Zřejmě byli švadlenka, lepič výztuh, ten, kdo nakapal červeň na kapesníček i přestárlá návrhářka přetěžkého kostýmu po zásluze "odměněni".

Omlouvám se, že jdu pozdě. Tímto nápisem jsme byli čtvrt hodiny před představením seznamováni se čtecím zařízením. Největší mínus ode mě dostává ten, kdo do něj sporadicky vkládal přeložený text árií. Pěvci zpívali příjemnou měkkou italštinou, na plátně běžely anglické titulky, ale ani jeden z jazyků technik neovládal. Monitor měl raději zůstat prázdný, jak tomu bylo mnoho minut na začátku i v průběhu přenosu. Při sólovém zpěvu subrety vložil text muže, tázajícího se, kam že odešla a jemuž odpovídala stará služka. Anebo začal prostředkem věty a zase mimo. Za 5 minut bylo jasné, kam text patřil. Obsluhující „čtecího“ opakovaně předbíhal probíhající děj o několik minut a snižoval možný prožitek k nule. Po následných dvou neúspěšných pokusech o synchronizaci téhož textu s dějem se „šikula“ trefil.  

Už jen dodávám, že půlhodinové pauzy mezi jednáními byly vyplněny rozhovory s účinkujícími, tvůrci díla i záběry úprav pódia a stavbou kulis. Nemám ponětí proč, ale tak rádi sledujeme, když druzí manuelně pracují! Fascinovaně zíráme, jak uklízející personál s vysavači, košťaty a popelnicí zametá intarzovaná „prkna“ anebo převléká, čistí a ustýlá postel, umístěnou uprostřed pódia. Ta je hlavním prvkem scény, kterou doplňuje vždy jen taburet, koncertní křídlo a psací stůl. Uvolňující náhrada za reklamy!

Nebylo třeba brát si do kina kravatu, úroveň vjemu by nepozvedla.

O to víc mě láká další přenos ..

La Traviata – Ta Zkažená – měla premiéru před 165 lety v Teatro la Fenice v Benátkách.  Jako „Ta Prokletá“ 15. prosince 2018 od 17:45 do 22:33 hodin.                                             

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Sakra! | 16.12.2018 14:17
Tuto operu znám pouze z amerických filmů, kde na ni hojně naráží ať už jako na zvukovou kulisu a nebo na celou inscenaci.  Asi nejvíc z ní znám z filmu Pretty Woman smile Věřím, že vidět něco takového na živo musí být skutečně pecka, byť jen v sedě v místním kině. Já to štěstí bohužel letos neměla, neboť náš kinosál byl přecpaný k prasknutí smile Tak snad příště ;)
Senior | 16.12.2018 16:35
U nás bylo celé kino rezervováno - vyprodáno, přesto kolem mne zůstala 4 místa neobsazená, stejně jako pár dalších.
kdosi má asi předplacená představení, ale prostě někdy nedorazí.
Hodnotím vše jako Prokleté, čímž pro kino-diváka znehodnocené a zároveň nejoriginálnější.
Za mou osobu:zábava s ujištěním, že všichni jsme "nějaká křehká forma života", podléhající stresu, vyhoření atd.
Zejména ti, na které je kladena největší odpovědnost. ;)


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel osm a pět